Thu. Oct 17th, 2019

Resepi Sup Ikan Bawal dan Cendawan

1 min read

Bahan-Bahan:

 1. 1 ekor Ikan Bawal besar
 2. Cendawan
 3. 1 biji tomato
 4. 6 biji cili padi (ditumbuk) **tak nak letak pun tak apa, yang letak cili padi ni spesis macam busyra jugak. suka pedas! hehe
 5. 5 ulas bawang putih (ditumbuk)
 6. 2 ulas bawang merah (ditumbuk)
 7. bunga lawang dan kulit kayu manis (letak serba 1 saja)
 8. 1 sudu sos sotong/sos ikan (tak nak letak pun boleh)
 9. sedikit perasa/garam

Cara-caranya:

 1. Tumis bunga lawang dan kulit kayu manis
 2. Masukkan bahan yang ditumbuk bersama tadi
 3. Bila dah naik bau, masukkan air ikut la banyak mana korang suka. tapi jangan terlampau banyak ye sebab nanti kurang rasa bahan yang ditumbuk tadi
 4. Bila kuah dah menggelegak masukkan ikan, (jangan biarkan terlalu lama ya, sebab ikan mudah masak, kalau lama isinya nanti tak sedap)
 5. Masukkan tomato dan cendawan
 6. Masukkan sos sotong/ikan dan sedikit perasa/garam
 7. Biar 1-2 minit, dan siap untuk dihidang!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

 
    • image-2375

    Halal Takobam Takoyaki & Dimsum

    • image-2371

    Penang Durian Stall

    • image-2370

    Thai Food Delivery in Penang

    • image-2361

    La Taste Dining Since 2005

    • image-2341

    Hotel Penaga

EATSEN$E currency

 

Select your currency
USD United States (US) dollar